Idea projektu Light powstała latem 2015 roku. Z założenia miał to być koncept ambitny, audiofilski, high-endowy. Jednocześnie rozsądny cenowo. Gdy we wrześniu 2016 roku było już jasne, że nasz cel nie jest osiągalny na bazie podzespołów dostępnych na runku, podjęliśmy decyzję o założeniu marki Antimatter. Wtedy z jeszcze większą energią rzuciliśmy się w wir projektów, tworzenia własnych próbnych modeli głośników oraz badań nad wpływem przewodów na tworzony przez nas system. To było jak stąpanie po wyśnionym świecie. Świadomość tworzenia czegoś od zera dawało nieprzeparte i uzależniające wrażenie, że obcujemy z magią, mającą moc materializowania dźwięków. Mając wpływ na każdy element systemu począwszy od cewki głośnikowej, a skończywszy na kształcie i litrażu obudowy byliśmy w stanie wykreować wszystko co zrodziło się w naszych głowach. W ten sposób, w ciągu trzech i pół roku każdy element, nawet ten najmniejszy został zaprojektowany i wykonany przez nas lub w ścisłej współpracy z polskimi firmami nie obawiającymi się nowatorskich wyzwań.
Kolumny Light nie zostały stworzone na wystawy, czy do dużych domów. Nie będą stanowić problemów z nadmiernym i natarczywie jednolitym basem. Wystarczy dla nich kilkanaście metrów kwadratowych i niekoniecznie najdroższa elektronika towarzysząca. W małym pokoju ( do 30 metrów kwadratowych) stworzą intymną atmosferę muzykalności i bezpośredniości przekazu. Uzależniają przestrzennością i wysublimowanym detalem wciągając w naturalny spektakl muzyczny na długie godziny. Ze wzmacniaczem tranzystorowym lub hybrydowym tworzą niezwykle wybuchową mieszankę szybkości, rozdzielczości i plastyczności całego przekazu muzycznego. Wgląd w nagranie jest niemal natychmiastowy i pełny, nigdy przerysowany, zawsze uzależniony od obróbki realizatorskiej. Nie są jednak bezlitosne dla słabiej nagranych realizacji. Zawsze niezwykle przestrzenne i trójwymiarowe, epatują dynamiką i bezpośredniością. Są doskonałe w przekazywaniu charakteru całego toru odsłuchowego poczynając od charakteru wzmacniacza, źródła, a skończywszy na kablach i ustawieniu głośników w pokoju. Z tego powodu dają dużo frajdy wszystkim audiofilom, którzy starannie dobierają wszystkie elementy swojej elektroniki.
Obecnie w zwrotnicy montowane są kondensatory Jantzen Superior Z-cap, oraz wysokiej jakości terminale głośnikowe węgierskiej firmy Kacsa BP-6323G.
Charakterystyka.
Sercem systemu Light jest jego głośnik, a dokładnie ultralekka cewka głośnika średnio-niskotonowego. Niską wagę cewki można było uzyskać tylko dzięki zastosowaniu czystego aluminium, które jest niezwykle rzadko używane przez producentów głośników, ze względu na skomplikowaną metodę seryjnego lutowania tego przewodnika.
Cewkę napędza podwójny magnes neodymowy osadzony wokół rdzenia zaprojektowanego pod kątem centrowania dwóch głośników współosiowo. Głośnik wysokotonowy z jednocalową kopułką jedwabną charakteryzuje odpowiednio wyprofilowany falowód integrujący fale dźwiękowe emitowane przez oba głośniki.
Resor gumowy zawieszenia górnego membrany został zaprojektowany tak, by w jak najmniejszym stopniu wpływał na dyfrakcje fali krótkiej, która jest niezwykle wrażliwa na wszelkie nierówności w swoim obszarze propagacji. Jednak, sam kształt resora to tylko połowa sukcesu. Istotnym jest również materiał z jakiego został wyprodukowany. Zawieszenie górne membrany głośnika nie tylko posiada wysoki współczynnik odwracalnej deformacji pod wpływem czynników mechanicznych i temperaturowych, ale przede wszystkim w bardzo niskim stopniu wpływa na całkowitą podatność zawieszenia membrany. Stworzenie gumy na bazie EPDM-u (angielski skrót: ethylene propylene diene monomer - kauczuk etylenowo propylenowo-dienowy) z domieszką komponentów zwiększających jej trwałość było sporym wyzwaniem.
Całość napędu wieńczy membrana o naturalnym charakterze brzmienia (6,5 cala) zbudowana z włókna węglowego z domieszką włókna szklanego w odpowiednich proporcjach. Jest ona na tyle płaska, by przyjąć falę sopranową bez dziur szerokopasmowych, ale na tyle w kształcie leja, by być odpowiednio sztywną dla dobrych proporcji przenoszenia partii basowych.
Celem wyeliminowania drgań własnych obudowy, została ona wykonana w technologii sandwich ( dwie ściany zbudowane z płyty wiórowej i MDF-u). Zwrotnica została umieszczona w oddzielnej 3,5 litrowej przegrodzie szczelnie odseparowanej od komory głośnikowej. Zewnętrzną część obudowy pokrywa specjalny materiał zmniejszający odbicia od odgrody akustycznej oraz fornir lakierowany na wysoki połysk nadający im szlachetny wygląd.